Project omschrijving

De Apple van Steve Jobs

Steve Jobs, de grote man achter elektronicabedrijf Apple, vernoemde zijn merk naar zijn favoriete fruitsoort. Zegt men. Na zijn middelbareschooltijd werkte Steve in een appelboomgaard. Jaren later kon hij soms weken achter elkaar op een strak dieet leven van slechts één soort voeding; bijvoorbeeld appels.

Weer anderen beweren dat de appel verwijst naar de Boom van Kennis van Goed en Kwaad uit de Bijbel (Genesis 2:17), en daardoor kennis en lust symboliseert. Of het zou een verwijzing zijn naar het baanbrekende werk van Isaac Newton en het realiseren van een droom die Steve Jobs wilde waarmaken. Een mysterieuzer verhaal dat de ronde doet, is dat de appel verwijst naar Alan Turing, bekend geworden doordat hij de code van de Duitse Enigma-machine wist te kraken. Turing pleegde zelfmoord door in 1954 een vergiftigde appel te eten. Sneeuwwitje overkwam iets soortgelijks dankzij de appel van de boze heks/koningin. En ja, een bite uit de appel klinkt hetzelfde als een computer byte. Maar of dit nu werkelijk de redenen zijn?

Sinds de invoering in 1976 is het logo van Apple maar eenmaal grondig gewijzigd. Het begon met een illustratie van Isaac Newton onder de bekende appelboom, en daarnaast bevatte het ontwerp een citaat van de Engelse dichter William Wordsworth: ‘Newton… a mind forever voyaging through strange seas of thought.’ Voor een logo goed doordacht, maar Steve Jobs was niet 100% tevreden en besloot in 1977 het logo door Rob Janoff te laten restylen; de focus moest meer op de appel komen te liggen. Rob Janoff ontkent alle wilde theorieën over de betekenis van de appel. Hij haalde enkel de hap uit de appel zodat de vorm niet te veel op een kers leek. Dat verklaart echter nog steeds niet waarom Steve Jobs voor een appel als merknaam koos…