Project omschrijving

Logo’s met sexappeal

Sex sells. Dat geldt natuurlijk ook voor logo’s. Wist je dat je door specifiek logo-ontwerp het gedrag tussen mannen en vrouwen kunt beïnvloeden?

Dr. Robert Lomas heeft als natuurwetenschapper uitvoerig onderzoek verricht naar de werking van vooral traditionele symbolen. Dan heb ik het over afbeeldingen uit het stenen tijdperk. Het blijkt dat deze symbolen bij zowel mannen als vrouwen in hun rechterhersenhelft seksuele belangstelling opwekken. Lomas ontdekte met behulp van GSR-technieken (Galvanic Skin Response) dat mensen onbewust gaan transpireren wanneer ze door een oersymbool aangetrokken worden. Dit gebeurt ongeacht hun leeftijd, sociale klasse, moedertaal, culturele of etnische achtergrond.

Daarnaast zorgen de hersenen ervoor dat het reukvermogen geprikkeld en ontvankelijker wordt. En je weet, de geur van vers zweet kan in bepaalde gevallen heel aantrekkelijk zijn…

Je zou dus kunnen concluderen dat het dragen van een (oer)symbool je voor de andere sekse aantrekkelijker maakt. Welke symbolen dit zijn?