Project omschrijving

De verleiding van Starbucks

Starbucks koos rond 1971 de afbeelding van de zeemeermin met twee staarten voor de verpakking van koffiebonen, uiteraard om koffieliefhebbers te verleiden. De zestiende-eeuwse gravure van de Godin van de Zee was gevonden in een oud zeevaardersboek en sprak de oprichters wel aan.

Deze gravure is echter gebaseerd op Melusine, een verleidelijke (water)fee die al in verhalen bij de Oude Etrusken (100 v.Chr.) voorkwam. Ze heeft twee staarten en is net als de zeemeermin een symbool van kundalini (een krachtige levensenergie) die zowel mannelijke als vrouwelijke input nodig heeft. Starbucks heeft de Heilige Drie-eenheid, een thema dat in mijn boek regelmatig terugkeert, subtiel verstopt door een driehoek of piramidevorm te maken van drie pentagrammen. Twee in de groene ring en een in de kroon van de waterfee. In het tarotspel is de 3 Pentakels (Munten) een positief voorteken; de kaart staat voor professionele ambitie, erkenning en het behalen van succes. Daarnaast wordt het pentagram als het symbool van de verleidelijke Venus gebruikt, en de geöxideerde kleur groen van haar element koper maakt het Starbucks-logo helemaal compleet.

Bijna compleet, want ik wil nog iets over de naam Starbucks kwijt. Het Engelse bucks heeft twee betekenissen…